Rota Virüs İshali

Rota Virüsü Nedir?

Rota virüsü bilhassa 2 yaş altındaki çocuklarda bağırsak iltihabına yol açan bir virüstür.

Bütün dünyada 5 yaş altındaki çocuklar en az bir kere hastalığa yakalanmaktadır. Rota Virüs, ishal, kusma ve şiddetli ateş ile kendini göstermektedir. Rota Virüsü fekal-oral yol (dışkı-ağız) ile bulaşmaktadır.

Hastalık özellikle kış ve ilkbaharda salgınlar yapar. Ancak diğer mevsimlerde de görülebilmektedir.

Rota virüs hastalığı sıvı kaybı yaratarak küçük çocuklarda ölüme sebebiyet verebilmektedir.

Hastalığın kuluçka süresi 2 gün, iyileşme süresi ise ortalama bir haftadır. Hastalığın muayyen bir ilacı yoktur. Hastalıktan korunmak için aşı geliştirilmiştir. Rota virüs ishali geçirenler yine hastalığa yakalanabilir.

Rota virüsü insandan insana bulaşır. Özellikle 5 yaş altı çocuklar risk altındadır. Yetişkinlerde daha nadir hastalık yapar. Hasta insanların kusmuk ve dışkılarıyla virüs bulaşır. Hasta çocukların oyuncakları ve eşyalar, hatta öksürüğü yoluyla bulaş görülmektedir. Bu nedenle kreşlerde hastalık daha yaygın olarak görülmektedir.

Rota Virüs Belirtileri Nelerdir?

Hastalık yaklaşık 2-3 günlük kuluçka periyodu sonrasında kusma ve ateş yüksekliği ile başlar. Bol sulu ishal meydana gelir. Rota virüsü hastalık öncesi ve hastalık sonrası da birkaç gün vücutta bulunabilir. Karın ağrıları sebebiyle bebekler çok huzursuz olurlar.

İshale ve kusmaya bağlı sıvı eksikliği oluşur. Sıvı eksikliği olan bebeklerde gözlerde çökme, aşırı huzursuzluk, gözyaşlarının azalması, az idrara çıkma, deri gerginliğinde azalma, bıngıldağın çökmesi, bitkinlik ve hızlı soluk alıp verme gözlenir. Hastalığın ciddiyetini sıvı kaybı belirler. Hastalık 3-9 gün devam eder.

Rota Virüs Tedavisi Nasıl Yapılır?

Hastalığın belli bir ilacı yoktur. Rota virüs ishalinde antibiyotik vermek gereksizdir. İshal kesiciler sakıncalıdır. İshalin süresini uzatırlar. Hastalığın tedavisinde ana prensip kusmayı kesmek ve kaybedilen sıvıyı yerine koymaktır.

Ateş yüksekliği için ateş düşürücü ilaçlar kullanılabilir. Sıvı kaybı hafifse ve bebek içebiliyorsa ağızdan tuzlu şekerli sıvılar verilebilir. Yoğurtlu ve pirinçli çorbalar, patates ve muz verilebilir. Yağlı yiyecekler verilmez ve inek sütü azaltılır. Meyve sularının verilmemesi önerilir. Ek gıda alamayan bebeklerde bebek emzirmeye devam edilir yahut ishal mamaları kullanılır.