Çocuklarda Ateş

Çocuklarda ateş yüksekliği olması, anne-babaları çok korkutan hastalık belirtilerinden biridir.

Genellikle vücuda giren bakteri ve virüslere karşı, bağışıklık sisteminin oluşturduğu normal bir cevap olarak kabul ettiğimiz ateş yüksekliği, bazı mikrobik olmayan hastalıklarda da görülebilmektedir.

Çocuklarda meydana gelen ateş yüksekliğini dikkatli bir şekilde kontrol altında tutmak ve uzun süren durumlarda nedenini araştırmak gerekir.

Koltuk altı ölçümlerde 37,3˚C’ ye kadar, kulaktan ve rektal yoldan ölçümlerde 37,8 ˚C’ ye değerler normal kabul edilmektedir.

Çocukların ve özellikle bebeklerin yüksek ateşinin olup olmadığının kontrolü yapılırken ortam sıcaklığına ve çocukların üzerlerindeki kalın kıyafetlere dikkat edilmesi gerekir. Ölçüm yapıldığı sırada çocuk oda ısısına uygun giyinmiş ve son yarım saat içinde aşırı aktivasyon yapmamış olmalıdır.

Çocukların koltuk altlarından yapılan ölçümler sırasında çocukların cildinin kuru olmasına ve termometrenin koltuk altında yeterli süre kalmasına dikkat etmek gerekmektedir. Çocukların nemli ya da ıslak olan koltuk altlarından yapılan ölçüm doğru sonuç vermeyebilir. Akut ateş yani 3-5 gün süren kısa süreli ateşin en sık nedenleri arasında, çocuklarda üst solunum yolu enfeksiyonları, grip, nezle, orta kulak iltihabı, bebeklerde viral üst solunum yolu enfeksiyonları, alt solunum yolu enfeksiyonları, zatürre (Pnömoni) gibi hastalıklar, ayrıca genel olarak mide-bağırsak sistemindeki enfeksiyonlarla oluşan ishal ve kusma gibi durumlar, idrar yolu enfeksiyonları gibi nedenler sayılabilir.

Daha nadir olarak görülse de, menenjit, romatizmal hastalıklar ve malign hastalıklar çocuklarda yüksek ateşe neden olmaktadır. Bazen de çocuklara yapılan aşılardan sonra ve bebeklerde diş çıkarma döneminde nadiren ateş yükseklikleri görülmektedir.

Ateş yüksekliği olan bebek, 0-28 gün arasında ise mümkün olan en kısa süre içinde doktor kontrolü önerilmektedir. Ateş yüksekliği olan bebek, ilk 3 aylık dönemde ise erken doktor kontrolü (ateş çıkmasından sonra 3-24 saat içinde) önerilmektedir.

Ateş yüksekliği haricinde ekstra bir belirti olmasa da 3-12 aylık çocuklarda 12-48 saat içinde; daha büyük çocuklarda ise 48-72 saat içinde doktor kontrolü önerilmektedir. Üç günden fazla süredir devam eden ateşli hastalık durumlarında, doktorunuz kapsamlı bir değerlendirme yaparak gerekirse bazı testler uygulayabilir.

Uzm.Dr. Kadir MUTLU