Beta Enfeksiyonu, streptekok dediğimiz bakteri grubuna ait bir alt grup bakteri tarafından oluşturulan, ve sık görülen çocukluk enfeksiyonlarındandır.

Beta enfeksiyonu, çoğunlukla 3 ve 5 yaş aralığındaki çocuklarda görülmektedir.

Bahar ve Kış aylarında beta enfeksiyonunun en yüksek seviyeye ulaştığı da bilinmelidir.

Çocuklarda bilhassa boğazda oluşan ağrı ve şişlik, yüksek ateş (39-40 C), üşüme titreme, eklem ağrıları, karın ağrısı ve huzursuzluk gibi belirtiler göstermektedir. Beta enfeksiyonu tanısı basit bir şekilde konulabilmektedir. Ama tanıyı doğrulamak açısından mutlak suretle boğaz kültürüne ve hızlı teste başvurulması gerekmektedir.

Boğazda oluşan her ağrının beta enfeksiyonu değildir. Eğer boğaz kültürü ve hızlı testte beta enfeksiyonuna rastlanmış ise kesinlikle uygun doz ve süre ile uygun antibiyotiklerin kullanılması gerekmektedir. Çünkü beta enfeksiyonu, doğru doz ve sürede tedavi edilmez ise, bu kalp romatizmasına ya da eklem romatizmasına, böbrek hastalığına sebebiyet verebilmektedir.

Beta Enfeksiyonu Nasıl Bulaşır?

Beta mikrobu, sıklıkla bademciklere yerleşen bir bakteridir. Bu öbek mikroplar, daha öncede belirtildiği gibi iyi tedavi edilmediğinde kalpte, eklemlerde, böbreklerde kalıcı romatizmal hastalıklar oluşturabilmektedir. Damlacık yolu ile kısaca solunum yolu ile bulaşmaktadır. Ev, okul, yatakhane, alışveriş merkezleri gibi kalabalık yerlerde bulaşma riski oldukça yüksektir. Mikrop vücuda girdikten sonra 2-4 gün içinde belirtiler görünmektedir.

Beta Enfeksiyonu Belirtileri Nelerdir?

Yüksek ateş, kırgınlık, halsizlik, vücut ağrıları, yutma zorluğu genel belirtilerdir. Bununla birlikte bademcikler kızarır, büyür ve üstünde beyaz sarı renkli noktalar oluşur. Şiddetli olanlarda bademciğin tüm yüzeyini kaplayan bir katman oluşmaktadır. Çene altında, boyunda, lenf bezlerine dokunulduğunda ağrılı olan şişlik ve büyümeler olabilmektedir.

Bu mikrop, bademciklere yerleşip daha kalıcı hale gelebilir. Kronik iltihaplanmalarda, kişinin kendisi o an rahatsızlık hissetmese de mikrobu etrafına ve başkalarına bulaştırabilmektedir. Bu mikrobun öteki mikroplardan en önemli farkı, bazı doku ve organlarda ciddi hastalıklara yol açabiliyor olmasıdır. Kalp ve kapak rahatsızlıkları, böbrek yetmezliği şeklinde oldukça ciddi hastalıklara yol açabilmektedir. Yani kalpte ve böbrekte kalıcı hasarlara sebebiyet verebilmektedir. Bu yüzden beta enfeksiyonu tanısı konulduğunda, uygun tedavini yapılması önemlidir.

Halk arasında kalp romatizması olarak bilinen “Akurt Romatizmal Ateş” hastalığı meydana gelebilmektedir. Bu esnada hastada ateş, büyük eklemlerde şişlik kızarıklık ve ağrı, şeklinde belirtiler ortaya çıkmaktadır. Bu duruma kalp kapakçıklarının eklenmesi ile ilerleyen dönemlerde kalp yetmezliğine kadar sorunlar ortaya çıkmaktadır.

Nefrit hastalığına sebebiyet vermesi durumunda ise hastanın el, yüz, ayak ve gözlerinde şişmeler meydana gelmektedir. Çocuklarda kreatinin ve üre yüksekliği oluşmaktadır. Bunun sonucunda ise böbrek fonksiyonları bozulmaktadır. Çocuk bu durumda, idrarını kırmızı renkte yapabilir. Bunun sebebi ise idrara kan çıkmasıdır.

Beta Enfeksiyonu Tedavisi Nasıl Olur?

Beta enfeksiyonu tedavisi tam 10 gün devam eden bir antibiyotik tedavisidir. Penisilin ile tedavi edilmektedir. Doktorun, çocuğun yaşına göre uygun gördüğü ilaç seçilmekte ve 10 gün süre ile düzenli olarak kullanılmaktadır. Tekrarlayan beta enfeksiyonlarında da zaman zaman enjeksiyon yollarına da gidilebilmektedir.

Uygulanmış olan beta tedavisi şekillerinin yanı sıra bağışıklık sisteminin de güçlendirilmesi gerekmektedir. Bunun için, mineral ve vitamin bakımından dengeli beslenilmelidir. A,C,E,B6 Vitamini ve selenyum, çinko şeklinde mineral bakımından zengin olan kış sebzeleri brokoli, karnabahar yenmelidir. Bunun yanı sıra kırmızı lahana, brüksel Lahanası, roka, sarımsak, portakal, greyfurt, kivi ve elmada günlük olarak sofrada yerini almalıdır.

Hangi ortamda olursak olalım, el temizliğine önem verilmelidir. Çünkü mikropları en çok ellerimizle alıp kendimize bulaştırıyoruz. O yüzden sık olarak el yıkamayı öğretmek, okullarda ortamların iyi havalandırılmasını sağlamak oldukça önemlidir.